Saturday 2 February 2013

Kelebihan Surah An-Nas & Surah Al-Falaq

                             
Assalamualaikum...





                     Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang .
"Katakanlah : 'Aku berlindung kepada Rabb manusia . Raja manusia . Sembahan manusia . Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi , yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia , dari golongan jin dan manusia''' 
                         
                              

                                   Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang .
"Katakanlah : 'Aku berlindung kepada Rabb yang menguasai shubuh dari kejahatan makhluk-Nya , dan kejahatan malam apabila telah gelap-gelita dan dari kejatahan (wanita-wanita) tukang sihir yang meniup pada buhul-buhul (talinya) dan dari kejahatan orang dengki bila ia dengki'''
                               
 Kelebihan membaca surah An-Nas dan Al-Falaq :

1.Barang siapa yang takut akan godaan syaitan dan manusia, takut dalam kegelapan malam atau takut dengan kejahatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali.

2.Barang siapa terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia, hendaklah baca Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebnyk 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut.

3.Saidatina Siti Aisyah r.a menerangkan : “Bahawa Rasulullah s.a.w. pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas lalu pada kedua telapak tangan, kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala.

4.Saidina Ali r.a menerangkan : Pernah Rasulullah SAW digigit kal jengking,kemudian mengambil air garam, Dibacakan surah Al-Falaq dan surah An-Nas, lalu disapukan pada anggota yang digigit.

5.Uqbah bin Amir menerangkan : Ketika saya sesat jalan dalam suatu perjalananbersama dengan Rasulullah SAW, beliau membaca surah Al-Falaq dan Surah An-Nas, dan akupun disuruh juga membacanya.
6.Uqbah bin Amir menerangkan : Rasulullah SAW berkata kepadaku : 
"Mahukah ku ajarkan kepadamu 2 buah surah yang tidak terdapat dalam Zabur,Taurat dan Injil?"

"Saya menjawab :Baiklah ya Rasulullah" Kemudian Rasulullah SAW membaca surah Al-Falaq
dan surah An-Nas.


Subhanallah . Rajin-rajinkan lah diri amalkan surah-surah ni dalam kehidupan harian kita . Banyak pahala kita dapat (: 
*Bukan surah  kursi je yang dapat menghalau segala ketakukan yee .


-Farah-